slajd
slajd
Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych
WitamyO fundacjiProjektyWsparcieReportażeKolej RogowskaBiuletyn FPKW
Zamieszczone tu wpisy oraz wiadomości powstały w wyniku pracy i zainteresowań wielu wolontariuszy wąskotorowych. Wszystkim pomagającym serdecznie dziękujemy! Pomagać można nie tylko przekazując nam 1% swoich podatków czy pracując wolontariacko na naszej kolei muzealnej ale także przekazując informacje, zdjęcia i dokumenty. Dzięki temu możemy dzielić się wiedzą o niezwykłej historii polskiego kolejnictwa.

Aby zobaczyć wpisy z wcześniejszych lat rozwiń menu "Archiwum reportaży" po prawej stronie >>>.

Adres kontaktowy:
e-mail: biuro@kolejrogowska.pl,
lub tradycyjną pocztą: FPKW, ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów.

Okruchy historii i współczesności zbierają i publikują Andrzej Tajchert i Adam Wawrzyniak.

– Reportaże –

31.03.2014 - Zapowiedź książki “Kolej wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała”

Andrzej Tajchert

Obecnie intensywnie pracujemy nad książką o naszej kolei: [wstawka]
Planowany termin ukazania się to lato 2014 (Wydawnictwo Eurosprinter). W związku z tym poszukujemy wszelkich materiałów (zwłaszcza tych sprzed 1999 r.) mogących uzupełnić nasze skromne archiwa.


31.03.2014 - Antonowiecka kolej wąskotorowa

Andrzej Tajchert

Sprowokowany delikatnie przez Siergieja ;) zacząłem szukać informacji o kolei 750 mm na Kresach: z Antonówki do Chinoczy i dalej: na zachód do Woli Kuchockiej oraz na wschód do Dąbrowicy. I niestety nic! Wygląda że zbudowała ją armia rosyjska w czasie I wojny światowej. Może wcześniej była tam jakaś kolej leśna? Po I wojnie przydzielono do ją do … Radomskiej DKP (a Radom jest prawie 400 km na zachód)! W okresie międzywojennym była tylko nieco mniejsza niż sieć kolei hrubieszowskich (w sensie pracy i ilości taboru). Z tym że prawie nic nie przeładowywano z niej ani na nią z torów normalnych! Prowadziła wyłącznie przewozy wewnętrzne, więc prawdopodobnie było to drewno do tartaków, skąd już niczego wąskim torem nie wywożono. W 1924 miała długość 140 km, po 1927 – 111 km. Nie wiem z czego wynikało to skrócenie. Na odcinku Chinocz – Dąbrowica ruch pasażerski prowadzono w zasadzie dopiero w końcówce lat 20. XX wieku. Obsadzone (WOT 1938) były stacje Antonówka, Chinocz, Włodzimierzec i Dąbrowica.

Wstyd się przyznać ale, poza kilkoma nieistotnymi doniesieniami prasowymi z lat 30. jedyne znane mi zdjęcie z tej kolei pokazuje pusty tor:

Zdjęcie chwilowo niedostępne...

więc jeśli ktoś mógłby poszerzyć wiedzę o historii tej linii – będę bardzo wdzięczny!


31.03.2014 - Krośniewicki splot …

Andrzej Tajchert

Przy okazji myszynieckich poszukiwań oglądałem Paszport Parowozowni Krośniewice 1952 – 54 (zbiory AAN), i zauważyłem ciekawy splot torów 600 i 750 mm na terenie parowozowni, warsztatów i stacji (jedynie od strony warsztatów). Tor 600 mm oznaczony jest cienką kreską, tor 750 grubszą:

Krosniewice splot

Zdjęcie chwilowo niedostępne...

BIURO FUNDACJI

46 874 80 23

zarzad@fpkw.org

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów