Zamieszczone tu wpisy oraz wiadomości powstały w wyniku pracy i zainteresowań wielu wolontariuszy wąskotorowych. Wszystkim pomagającym serdecznie dziękujemy! Pomagać można nie tylko przekazując nam 1% swoich podatków czy pracując wolontariacko na naszej kolei muzealnej ale także przekazując informacje, zdjęcia i dokumenty. Dzięki temu możemy dzielić się wiedzą o niezwykłej historii polskiego kolejnictwa.
Aby zobaczyć wpisy z wcześniejszych lat rozwiń menu "Archiwum reportaży" po prawej stronie >>>.
Adres kontaktowy:
e-mail: biuro@kolejrogowska.pl,
lub tradycyjną pocztą: FPKW, ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów.
Okruchy historii i współczesności zbierają i publikują Andrzej Tajchert i Adam Wawrzyniak.
– Reportaże –
30.10.2013 - Myszyniecka (Ostrołęcka) Kolej WąskotorowaAndrzej Tajchert
W latach I wojny światowej zbudowano dość rozległą sieć kolei 600mm na Kurpiach. Miała charakter niemieckiego Feldbahnu (tabor, sposób budowy), niemniej nie była koleją frontową, ale służącą eksploatacji tutejszych lasów. Poszukujemy wszelkich informacji o tej kolei – dokumentów, zdjęć, biletów itp!!!
Na początek obecny (29.10.2013) wygląd byłego budynku Zarządu Kolei w Grabowie (Ostrołęka) - niestety jest niezamieszkały, okna są zabite deskami, generalnie to ostatnie jego lata:
Grabowo_Wask_2013: Zdjęcie chwilowo niedostępne...
Może warto ten budynek zachować dla potomności? PKP zapewne niedługo zleci jego rozbiórkę… Pod koniec lat ’20 zbudowano w Łomży ładny budynek dworca wąskotorowego (istnieje do dzisiaj):
Zdjęcie chwilowo niedostępne...
(zdjęcie z pisma Inżynier Kolejowy).
Obecnie budynek ten stoi samotnie, bez lokatorów i życia wsród składów węgla (wykorzystują budynek d. parowozowni) oraz bazaru:
Lomza_wask_2013: Zdjęcie chwilowo niedostępne...
Także ten budynek bez odrobiny inwestycji przejdzie do historii!
Cała sieć przedstawiała się imponująco (przed II wojną bez bocznic leśnych miała około 130 km, a po dołączeniu odcinka Pupy – Myszyniec ponad 150km!):
Zdjęcie chwilowo niedostępne...