Zamieszczone tu wpisy oraz wiadomości powstały w wyniku pracy i zainteresowań wielu wolontariuszy wąskotorowych. Wszystkim pomagającym serdecznie dziękujemy! Pomagać można nie tylko przekazując nam 1% swoich podatków czy pracując wolontariacko na naszej kolei muzealnej ale także przekazując informacje, zdjęcia i dokumenty. Dzięki temu możemy dzielić się wiedzą o niezwykłej historii polskiego kolejnictwa.
Aby zobaczyć wpisy z wcześniejszych lat rozwiń menu "Archiwum reportaży" po prawej stronie >>>.
Adres kontaktowy:
e-mail: biuro@kolejrogowska.pl,
lub tradycyjną pocztą: FPKW, ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów.
Okruchy historii i współczesności zbierają i publikują Andrzej Tajchert i Adam Wawrzyniak.
Korzystając z wolnej chwili przeglądam biblioteki cyfrowe. Dostępne jest coraz więcej ciekawych dokumentów. Dla przykładu „Ustawa Tow. Akcyjnego Wilanowskiej Wązkotorowej Drogi Żelaznej” zatwierdzonej przez cara w 1896 r. dostępna w całości
TU:
Przy okazji zupełnie znalazłem zupełnie niekolejowe „Przepisy jazdy na cyklach” (tj. rowerach). Niektórym warszawskich rowerzystom przydałby się taki egzamin! I mierna prędkość. :)
Ukazała się zapowiedź wydawnictwa Eurosprinter:
link
Nadal poszukujemy wszelkich zdjęć i materiałów dotyczących jej historii i taboru. W ramach podziękowania, oczywiście oprócz podania źródła oferujemy egzemplarz książki, gdy już się ukaże.
Poszukujemy wszelkich informacji o tej kolejce, zbudowanej przez Austriaków w czasie I wojny światowej. Szczególnie interesujące są informacje czy po odzyskaniu niepodległości w 1918 kolej ta funkcjonowała w ruchu publicznym. Później przejęła ją cukrownia Lublin do przewozu buraków. Rozebrano ją jeszcze przed 1930 r. Znany jest jedynie rozkład jazdy obowiązujący od marca 1918 r. (ze zbiorów AP Piotrków):
oraz mapa linii (dostępna na stronie mapywig.org w dziale mapy austriackie „Lublin i okolice”) z 1917 r.:
Mam wątpliwości co do rzetelności tej mapy – wg. innych źródeł była też bocznica (pętla) przy stacji normalnotorowej Bystrzyca.
Z okazji zbliżającej się setnej rocznicy budowy naszej kolei ukazała się drukiem jej monografia. Do nabycia na stronach Wydawnictwa lub w sezonie w Rogowie.
Cykl zdjęć z Rogowa w oczekiwaniu na książkę zamykamy rozkazem odjazdu w wykonaniu Adama J.:
Prace ziemne wymyślone przez Prezesa zawsze wykonujemy z radością:
Halo, szpital? Jak się ten silnik uruchamia?
Marcin przycina staroużyteczne podkłady normalnotorowe:
Resztki skrzyżowania z bocznicą do elewatora (fot. Michał T):
Żołnierze carscy jeżdżą machajką, a pruscy dumnie pozują do zdjęć:
Metodą egipską postawiona brama, na zdjęciu grupa wykorzystanych do tego fellachów:
Dużo wysiłku kosztowało nas zapewnienie przejezdności szlaku podczas przebudowy wiaduktu na S8 w Rawie:
Ekipa z drabiną: od lewej Edek, Janusz, Adam, Bartek P.:
Rośnie nowe pokolenie mikoli (fot. Michał T.):
Milsza część tablicy:
Pszczółki pamięci kondukt żałobny:
Lydka w pędzie (fot. Michał T.):
Aga i Konrad w Rawie:
Martwa natura z ternionem i komposterem czyli kolejarska scenka rodzajowa podczas Nocy Muzeów (Grzesiu i Edek):
PS. Na powyższym zdjęciu kubki są puste! :)
Wolontariuszy portret zbiorowy: