W lipcu 2020 r. nasza fundacja zakupiła od PKP rumuński wagon motorowy MBxd2-215 od lat porzucony na nieczynnej kolei wąskotorowej w Krośniewicach. Wagon ten przybył tam z rumuńskiej fabryki 23 August w październiku 1986 r. i obsługiwał głównie pociągi do Ozorkowa. W grudniu 1990 r. z powodu usterki odstawiono go do naprawy w tamtejszych warsztatach. Jednak usterki tej nigdy już nie usunięto a sam wagon odstawiono. Przez dalsze lata stał w zasieku węglowym i stopniowo był rozbierany na części do pozostałych, jeszcze kursujących tam innych wagonów rumuńskich. Pracował więc raptem 4 lata, mimo tego zachowały się zdjęcia z czasów jego służby.
![](/pliki/665_4_MBxd2-215_Kolej_Krosniewicka.jpg)
Dzisiaj wagon ten ma już 34 lata stając się pojazdem zabytkowym. Nieliczne zachowane do dziś wagony tego typu są rozchwytywane, każda kolej chciałaby taki posiadać. Stąd nasza decyzja o zakupie i podjęciu próby jego odbudowy. W naszej ocenie to już chyba ostatnia szansa pozyskania takiego typu pojazdu. Stan naszego wagonu jest fatalny, jest on pozbawiony napędu i wyposażenia.
Dlaczego chcemy zacząć od remontu akurat tego, a więc najmłodszego, wagonu motorowego w naszej kolekcji? Bo w obecnym stanie nie może on już dłużej oczekiwać takich prac, w odróżnieniu od pozostałych naszych wagonów motorowych. Praktycznie jest już niemal przygotowany do piaskowania będącego pierwszym etapem remontu każdego pojazdu. Ponadto liczymy, że doświadczenie zdobyte dzięki tej pracy pozwoli nam lepiej i sprawniej wykonać remont pozostałych naszych wagonów motorowych.
Zakres I etapu projektu uruchomienia wagonu motorowego MBxd2-215 skupia się na remoncie jego poszycia. Celem tego działania jest zatrzymanie degradacji konstrukcji wraz z poszyciem i ich odtworzenie do stanu oryginalnego. W kolejnych etapach prowadzone będą prace przy napędzie, poszczególnych instalacjach i odtworzeniu zabudowy wnętrza pojazdu.